THE ROLE OF LIFELONG LEARNING AND
SELF-DIRECTED LEARNING IN EDUCATIONAL REFORM IN
THAILAND
ที่มา http://www.edu.buu.ac.th/journal/journalinter/p33-42.pdf
ผู้เขียน Suchinda Muongmee**
The terms “lifelong learning” and“self-directed learning” are important for Thai teachers and students at the present time and in the future, because both terms emphasize the learner’s role as an active learner. In these
learning styles, both teachers and students are learners. Learners can be self-directed in several ways and in different degrees. They are self-directed whenever they need to be and decide what to learn; set their own goals;
identify and find resources for learning; or evaluate their own learning. Such kinds of methods help learners to be more independent, to have the ability to make choices, and the capacity to articulate the norms and limits of a learning activity. Strategies to be used by Thai teachers to motivate and develop their students to use self-directed learning may include the following:
1. Prove to students that teachers themselves, being strong role models for
students, never stop learning;
2. In their teaching, teachers, starting from primary level, focus on skills in
“selfdirected learning”, together with teaching facts
and theories;
3. Highlight “self- directed learning” by encouraging and/or giving rewards of
different kinds to students who do especially well in this learning method;
4. Meet with parents, informing them the values of “self-directed learning” skills and request them to provide resources, be a role model, motivate and guide their children to use self-directed learning methods to learn
and emphasize that learning is a lifelong process; and
5. Various agencies outside schools to provide resources, people, documents,
information technology (IT), and, if possible, space, time and a supportive atmosphere for learning.
คำว่า "เรียนรู้ตลอดชีวิต"
และ"เรียนรู้ด้วยตนเองโดยตรง" มีความสำคัญต่อครูและนักเรียนในเวลาปัจจุบันและในอนาคตเพราะทั้งสองนั้นเน้นบทบาทของผู้เรียนเป็นผู้เรียนที่กระตือรือร้นอยู่ตลอด
ในรูปแบบ
การเรียนรู้นี้ทั้งครูและนักเรียนคือผู้เรียน
ผู้เรียนสามารถที่จะกำกับตนเองในหลายวิธีและในองศาที่แตกต่างกัน พวกเขาเป็นได้ด้วยตัวของพวกเขาเองเมื่อใดก็ตามที่พวกเขาจะต้องเป็นและตัดสินใจว่าจะเรียนรู้; กำหนดเป้าหมายของตนเอง;ระบุและค้นหาแหล่งทรัพยากรสำหรับการเรียนรู้หรือประเมินการเรียนรู้ของตนเอง เช่นวิธีการช่วยผู้เรียนให้มากขึ้นอิสระที่มีความสามารถที่จะทำให้ทางเลือกและความสามารถในการเชื่อมต่อบรรทัดฐานและข้อ
จำกัด ของกิจกรรมการเรียนรู้กลยุทธ์ที่จะใช้โดยครูภาษาไทยเพื่อกระตุ้นและพัฒนานักเรียนของพวกเขาที่จะใช้การเรียนรู้ด้วยตนเองโดยตรงอาจรวมถึงต่อไปนี้:
1.พิสูจน์ให้นักเรียนที่ครูตัวเองเป็นแบบอย่างที่แข็งแกร่งสำหรับนักเรียนที่ไม่เคยหยุดการเรียนรู้;
2. ในการสอนครูของพวกเขาเริ่มต้นจากระดับประถมมุ่งเน้นทักษะใน
"selfdirectedการเรียนรู้ "ร่วมกับการเรียนการสอนข้อเท็จจริงและทฤษฎี
3. เน้น "การเรียนรู้ด้วยตนเองโดยตรง"โดยส่งเสริมให้และ / หรือให้ผลตอบแทนจากการ
ชนิดที่แตกต่างกันให้กับนักเรียนที่ทำโดยเฉพาะดีในการเรียนรู้วิธีการนี้
4. พบกับพ่อแม่ของพวกเขาแจ้งคุณค่าของ "กำกับตนเองเรียนรู้"
ทักษะและขอให้พวกเขาเพื่อให้ทรัพยากรจะมีบทบาท
รูปแบบและแนวทางการสร้างแรงจูงใจให้เด็กของพวกเขาเพื่อใช้วิธีการเรียนรู้ด้วยตนเองโดยตรงที่จะเรียนรู้และเน้นว่าการเรียนรู้ตลอดชีวิตเป็นกระบวนการและ
5. หน่วยงานต่างๆนอกโรงเรียนเพื่อให้ทรัพยากร, คน, เอกสาร,เทคโนโลยีสารสนเทศ (IT) และถ้าเป็นไปได้
พื้นที่เวลาและบรรยากาศที่สนับสนุนการการเรียนรู้